duminică, 15 ianuarie 2017

Sărbătoriți frumusețea, nu defectele!

Trăim într-o lume obsedată de perfecțiunea fizică. Copertele revistelor, filmelor, emisiunilor televizate și cataloagelor etalează mereu imagini ale unor femei superbe. Mesajul pe care îl transmit este că percfețiunea fizică ar trebui să fie ținta tuturor, iar dacă nu sunteți perfecta, atunci ar trebui să faceți tot posibilul să vă eliminați defectele. Dacă nu arătați ca un model de la Victoria'Secret, sugerează aceste fotografii, atunci treceți la treabă! Înfometați-vă, faceți sport până cădeți din picioare, vopsiți-vă părul, lăcuiți-vă unghiile, bronzați-vă, purtați haine noi și scumpe, albiți-vă dinții, machiați-vă. Am uitat ceva? Dacă nu funcționează, faceți lifting facial, mărire de sâni și de buze, ungeți ridurile cu Botox și faceți liposucție la coapse- pentru că dacă nu arătați a supermodel, înseamnă că nu ați depus destul efort.
Mass-media stabilește culoarea anului și niște idealuri de frumusețe care pot fi atinse de un procent infim de femei. Noi, celelalte-mai ales perfecționistele- ne simțim inferioare și anxioase din cauza înfățișării noastre.
În prezent a spune cuiva că a slăbit este un compliment extrem. Gândiți-vă ce înseamnă când cineva vă spune că ați slăbit? Că ați arătat grasă înainte? Că singurul mod de a arăta bine este să slăbești? Ce fel de compliment mai este și acesta?
Este imposibil să nu ne simțim afectate de accentul care se pune pe imaginea femeii slabe și atrăgătoare. Suntem programate să ne căutăm defectele și să ne axăm asupra laturii negative.
Dar ce se întâmplă cu femeile superbe din reclame? Carierele lor depind de faptul că trebuie să rămână suple, iar ele se gândesc  la mâncare tot timpul. Sunt obsedate de faptul că nu pot mânca ceea ce vor. Nu puține suferă de tulburări de alimentație. Impresarii lor susțin că ele sunt slabe din fire.
Tulburările de alimentație nu sunt rezultatul unei voințe slabe, ele sunt afecțiuni medicale, nu defecte de caracter.
Femeilor perfecționiste le aleargă prin minte nenumărate gânduri automate legate de corp.
Cât de des constatați că aveți aceste gânduri?
  •          Ce coapse groase am!
  •          Abdomenul meu arată oribil!
  •         Cântăresc prea mult
  •          Nu sunt deloc în formă
  •         Părul meu arată groaznic
  •         Ridurile astea mă fac să arăt cu zece ani mai bătrână
  •          Toate prietenele mele arată mai bine decât mine
  •         De ce mănânc așa ceva când ar trebui să țin regim?
  •         Ce purcelușă sunt, să mănânc toate prăjiturile
  •          Sunt leneșă. Sunt dezgustătoare. Sunt un dezastru.

Ne spunem aceste lucruri din cauza dezamăgirii și a rușinii simțite ca rezultat al neatingerii perfecțiunii fizice, scop pe care noi și cultura noastră îl stabilim. Dar ele sunt atât de dăunătoare. A vă spune că sunteți un dezastru după ce ați mâncat 2 prăjituri nu vă ajută să mâncați mai puțin data viitoare. Ceea ce reușește este să vă erodeze respectul de sine și să vă priveze de fericire 

Fiți atente la distorsiunile cognitive
Gândirea în alb și negru este distorsiunea cognitivă cel mai des întâlnită. Ne determină să decidem, că dacă nu putem face un lucru perfect, atunci nu-l vom face deloc.
Exemple de distorsiuni cognitive și exerciții de restructurare cognitivă
1.       Distorsiune: Gândire absolutistă
Exemplu: Dacă mâncați o singură prăjitură, regimul dumneavoastră este compromis pe ziua respectivă; puteți foarte bine să mâncați trei prăjituri și să începeți de la zero a doua zi
Spuneți-vă: „Mă felicit pentru că am mâncat o singură prăjitură: Cu toții merităm o recompensă ocazională.”
2.       Distorsiune: Filtrul mental
Exemplu: Lipsiți de la o oră de sport din zece și vă criticați pentru că nu sunteți în stare să respectați un plan
Spuneți-vă: „Mă descurc de minune, am reușit să ajung la 90% din orele de exerciții fizice!”
3.       Distorsiune: Inferența arbitrară
Exemplu: Nici măcar nu încercați să mergeți la o piscină pentru că nu puteți „face ” mai mult de un bazin.
Spuneți-vă: „Nu pot da greș la ceva ce nici măcar nu am încercat. Mă voi înscrie la un curs pentru începători!”
4.       Distorsiune: Catastrofarea
Exemplu: Credeți că, dacă mâncați o prăjitură asta vă compromite dieta și vă va condamna la o viață de obezitate.
Spuneți-vă: „Nu e nimic rău dacă mănânc o prăjitură, dacă mă limitez la una singură.”
5.       Distorsiune: Minimalizarea
Exemplu: Vă spuneți că nu este nevoie să vă lăsați de fumat, pentru că foarte mulți oameni fumează și nu se îmbolnăvesc de cancer.
Spuneți-vă: „Poate, dar majoritatea celor care se îmbolnăvesc de cancer sunt fumători.”
6.       Distorsiune: Etichetarea eronată
Exemplu: După ce ați dat gata o pungă imensă de chipsuri, vă etichetați ca fiind o „ratată” sau o „catastrofă”.
Spuneți-vă: „Probabil că nu trebuia să fac asta. Mă voi gândi la motivele care m-au determinat să fac această acțiune pentru a o evita pe viitor.
7.       Distorsiune: Afirmațiile de tipul „ar trebui”
Exemplu: Vă spuneți că nu ar trebui să ieșiți din casă atunci când nu arătați perfect, căci veți scădea în ochii oamenilor.
Spuneți-vă: „ Dacă oameni mă judecă exclusiv după felul în care arăt, atunci aceștia nu sunt persoane amabile.”
8.       Distorsiune: Raționalizarea emoțională
 Exemplu: Vă treziți dimineața cu un coș mare pe frunte și sunteți tentată să vă anulați interviul de angajare, deoarece credeți că cel care vă va intervieva va simți repulsie față de dumneavoastră
Spuneți-vă: „ Probabil că nici nu vor observa coșul, iar dacă acest lucru totuși se va întâmpla, cu siguranță că nu mi-o vor reproșa.”
9.       Distorsiune: Învinovățirea
Exemplu: Vă învinuiți pentru un defect fizic asupra căruia nu aveți control, de exemplu o înălțime mică sau o bărbie teșită.
Spuneți-vă: „ Ar trebui să mă preocup mai puțin de bărbie și să mă concentrez asupra ochilor mei frumoși și a părului strălucitor.”
10.   Distorsiune: Nevoia de aprobare
Exemplu: La o petrecere refuzați să intrați în piscină deoarece credeți că oamenii sunt preocupați de cum arătați în costumul de baie.
Spuneți-vă: „ Invitații sunt atât de absolviți de buna dispoziție încât nici nu mă observă. În plus, ies în evidență dacă nu intru și eu în piscină.”

Dacă atunci când vă priviți în oglindă, nu vă vedeți decât defectele, exersați recunoașterea activă! Vorbiți-i reflexiei dumneavoastră cu aceeași dragoste și compasiune cu care v-ați adresa unei prietene apropiate. Vorbind în acest mod, sper să descoperiți că acele cuvinte și gânduri nu mai sunt atât de aspre și veți putea aprecia mai bine meritele corpului dumneavoastră.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu